Williams Lake, BC: n Brock Hoyer teki historiaa vuoden 2017 Winter X Gamesissa Aspenissa, Coloradossa, voittamalla kultamitalin tapahtuman ensimmäisessä Snow BikeCross -kilpailussa. Sadoille kanadalaisille faneille, jotka kannustavat häntä, sen ei pitäisi todellakin olla yllätys, koska Hoyer oli yksi urheilun varhaisista tienraivaajista.
Aluksi Hoyer näki lumimoottoripyörän suurena crossivalmentajana kukoistavalle motocross-uralleen, mutta nyt se on päinvastoin. Yamahan ja Timbersledin tehtaan tuella Hoyer keskittyy kuvaamiseen, uusien tuotteiden testaamiseen ja kilpailuun koko talvikuukauden ajan.
Kuten voitte kuvitella, Hoyer on käynyt täyskaasulla siitä lähtien, kun hän voitti Aspenissa. SnoRiders onnistui saamaan kiinni 29-vuotiaasta, mutta puhumaan X-peleistä ja lumipyöräilyn tulevaisuudesta.
Kuka on kilpailussa menossa kilpailuun?
Voi, täytyy olla joitain. Mitä teet täällä? Haakerilla on valtava seuraaja ja maine siitä, että hän on todella hyvä pyörällä. Eri ihmisistä on oltava tuntemattomia kysymyksiä. Kuulet huhuja nopeatempoisista ihmisistä AMA-sarjasta, mutta et voi odottaa mitään, ennen kuin olet siellä. En anna hänen huolehtia minusta liikaa; Tiedän vain, että minulla on ohjelma, jota minun on noudatettava valmistautuakseni tähän kilpailuun. Joten laitoin vain pääni alas enkä ajattele muita ihmisiä.
Kun Cody Matechuk Cochranesta, Alberta, saa pronssimitalin, mitä se tarkoittaa sinulle ja urheilulajille, että X-peleissä ei ole vain yksi kanadalaiset?
Jokainen on niin pumpattu minulle, että minulla on mitali. Tiimilleni, polkupyöränrakentajilleni, tuotteilleni, joita käytän Timbersledin kanssa, Yamaha-polkupyörilleni, kaikille B.C. ja kaikki ystäväni ja perheeni, mielestäni kaikki on jaettu heidän kanssaan. Kyllä, voitin sen, mutta joukkueessa ei ole “minä”. On monia ihmisiä, jotka ovat tukeneet minua ja mahdollistaneet tämän ja toteuttaneet tämän unelman. Vaimoni ja muu miehistöni, jotka olivat siellä – en voi kiittää heitä tarpeeksi. Se on voitto kaikille.
Mikä on suurin ero kilpa- ja maastopyörien välillä?
Se on paljon kalliimpaa – sanoisin, että suurin ero. He käsittelevät ehdottomasti samalla tavalla, mutta meillä ei ole etupyöriä gyyrona, joten ne käsittelevät varmasti hieman eri tavalla ilmassa. Et voi heittää sitä ylösalaisin ja hankaa yhtä kovaa kuin tekisit moottoripyörällä. Voit silti tehdä sen, mutta sinun on tehtävä se hieman eri tavalla. Asennus on paljon erilainen ja niin on myös pyörän kokoonpano, mutta kuinka ajaa heitä ja tuntuu, mielestäni he tuntevat silti paljon kuin maastopyörät – muut kuin juokset 11 tuuman sukset ja tunnet hieman enemmän työntövoimaa.
Suoritatko radalla erilaista lumipyörää kuin takamaalla?
Kyllä, se on hieman erilainen. Kilpailupyöräni on melkein maastopyörä, vain erilaisella jousitusjärjestelmällä. Nämä ovat kuin freestyle-kelkat ja kilpa-kelkat – ne ovat jonkin verran samankaltaisia ja voit tehdä molemmat niiden kanssa. Mutta takamaani polkupyöräni on asetettu eri tavalla erilaisilla jauheradoilla ja saumoilla, termostaateilla ja virityksillä – sellaisilla tavaroilla, jotta se kestää kauemmin sisätiloissa ja vie kylmän sään ja lumen lyömällä sitä koko päivän.